SOALAN LAZIM
E-BAKI
Saya sedang menyambung pengajian, dan saya telah menerima Jadual Bayaran Balik yang memerlukan saya menjelaskan bayaran balik, adakah saya boleh memohon penangguhan bayaran balik?
Penangguhan bayaran balik hanya dipertimbangkan sekiranya peminjam melanjutkan pelajaran secara sepenuh masa sahaja.
Jika memenuhi kriteria di atas, peminjam perlu memohon rayuan permohonan penangguhan bayaran balik ke Bahagian Kawalan Kredit. Sertakan sekali surat pengesahan sedang belajar daripada IPT yang mempunyai maklumat :-
Status permohonan penangguhan bayaran balik boleh disemak dan dicetak di sistem e-Baki yang terdapat di laman web MARA.
Bilakah saya perlu membuat bayaran balik pinjaman pelajaran MARA?
Bayaran balik pinjaman pelajaran MARA dijadualkan bermula bulan ke 7 selepas pelajar tamat tajaan.
Bermula tahun 2017, MARA tidak lagi menghantar Jadual Bayaran Balik secara pos. Jadual Bayaran Balik boleh dicetak di sistem e-Baki yang terdapat di laman web MARA.
Saya ingin menjelaskan bayaran balik, bagaimanakah cara bayaran dibuat?
a) Bayaran balik digalakan dilakukan melalui perkhidmatan atas talian yang disediakan oleh MARA iaitu MARAeps.
MARAeps boleh diakses oleh kesemua pengguna melalui platform berikut;
b)Bayaran balik boleh juga dilakukan di Pejabat MARA Daerah/Negeri yang berdekatan, Pejabat Pos, melalui potongan gaji majikan, pengeluaran KWSP atau melalui sistem perbankan atas talian (online banking). Maklumat lanjut boleh rujuk di LAMPIRAN – SALURAN KEMUDAHAN BAYARAN
Bolehkah saya membayar pinjaman saya melalui potongan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) ?
Ya, boleh.
Peminjam pelajaran MARA yang berhasrat membayar balik pinjaman pelajaran menggunakan akaun II, KWSP perlu memohon secara online di Laman Web KWSP.
Sila maklum bahawa, syarat kelayakan e-Pengeluaran tertakluk kepada pihak KWSP.
Panduan ringkas permohonan melalui Laman Web KWSP :
Langkah 1 :
Login ke i-Akaun ahli (peminjam perlu daftar sebagai ahli terlebih dahulu)
Pastikan No. MARA digunakan sebagai no. rujukan dalam transaksi permohonan. Sila rujuk https://apps.mara.gov.my/ebakiv2 untuk dapatkan no MARA dan baki pinjaman.
Langkah 2 :
Semak status permohonan melalui SMS atau Mesej Sekuriti Inbox di i-Akaun.
Langkah 3 :
Hadir di mana-mana cawangan KWSP bagi pengecaman Cap Ibu Jari (CIJ) bersama dokumen sokongan yang telah ditetapkan oleh pihak KWSP.
Saya akan berpindah dan menetap di luar Negara. Bagaimanakah cara bayaran balik yang boleh digunakan ?
Bayaran balik boleh dijelaskan sebagaimana berikut :
Bil | Kaedah | Tindakan Pelajar | Kesan |
1. | Membuat Telegraphic Transfer (TT) terus ke akaun bank MARA di Bank Islam Malaysia Berhad Cawangan Medan MARA Nama akaun : Majlis Amanah Rakyat (Akaun Penerimaan) A/C NO. 1404101007772 SWIFT NO. : BIMBMYKL | Membuat Telegraphic Transfer serta memaklumkan butiran bayaran kepada MARA untuk diselaraskan ke lejer peminjam. | Cepat tetapi tidak digalakkan kerana kesukaran mengenalpasti penerimaan. Amaun yang diterima oleh bank MARA mungkin tidak sama dengan amaun yang dihantar oleh pelajar. |
2. | Menghantar Bank Deraf kepada Bahagian Kewangan MARA, Kuala Lumpur. | Membuat Bank Deraf dan hantar melalui pos | Kadar caj yang tinggi akan dikenakan oleh bank dan tempoh masa yang lama untuk penunaian (3-4 minggu) Bank Deraf. Amaun yang diterima oleh MARA mungkin tidak sama dengan amaun yang dihantar oleh pelajar. |
3. | Direct Debit/Perbankan Internet dari akaun bank di Malaysia | Mempunyai akaun bank di Malaysia yang mempunyai kemudahan perbankan internet dan usahasama dengan MARA iaitu Bank Islam, Bank Rakyat, Maybank, AMBank, CIMB Bank, Public Bank dan RHB Bank. | Bayaran akan diakaunkan ke lejer peminjam dalam tempoh 3 hari bekerja. Terdapat caj bank setiap transaksi. Tidak melibatkan kadar pertukaran matawang asing. |
4. | Perkhidmatan atas talian MARAeps | Mempunyai akaun bank di Malaysia dan membuat bayaran melalui FPX atau daftar e-Mandate (Direct Debit) | 4 hari bekerja untuk /baki akaun anda dikemaskini nilai Tiada caj transaksi |
Saya telah bekerja dan ingin membayar balik pinjaman melalui potongan gaji. Bagaimanakah caranya ?
Bayaran melalui potongan gaji boleh dibuat dengan melengkapkan dan menandatangani Borang Potongan Gaji (Borang LPP 20A dan 20B/20C) dalam 3 salinan yang boleh diperolehi dari Bahagian Kawalan Kredit MARA atau mencetak borang tersebut dari laman web www.mara.gov.my
Saya bercadang untuk menjelaskan bayaran balik melalui Arahan Bank. Apakah yang perlu saya lakukan ?
a) Anda boleh mendaftar untuk menggunakan kemudahan Direct Debit melalui MARAeps. Kutipan bayaran terus dari akaun simpanan, akaun semasa ataupun akaun kredit pembayar yang berdaftar dengan bank tempatan.
b) Anda dikehendaki berurusan dengn pihak bank berkenaan. Salinan arahan bank hendaklah dikemukakan kepada MARA untuk simpanan dan rekod. Sila pastikan pihak bank menyatakan nama, no. kad pengenalan dan no. akaun pelajar setiap kali transaksi bayaran kepada MARA dibuat.
Saya telah lulus pengajian, adakah saya layak untuk memohon pengurangan bayaran balik?
Ya, layak untuk memohon pengurangan bayaran balik. Peminjam boleh buat permohonan melalui sistem e-Baki melalui url https://apps.mara.gov.my/ebakiv2
Peminjam perlu jelaskan bayaran komitmen RM300 atas akaun Pinjaman Pelajaran MARA. Akaun ini mempunyai 12 digit yang bermula 3303XXXXXXXX.
Status permohonan juga boleh disemak melalui sistem ini.
Saya telah memohon pengurangan bayaran balik pinjaman pelajaran MARA, tetapi saya masih belum menerima sebarang maklum balas.
Disebabkan bilangan permohonan yang banyak, urusan proses kelulusan pengurangan bayaran balik pinjaman mengambil masa sekurang-kurangnya 6 bulan dari tempoh permohonan diterima/didaftarkan. Tempoh masa proses kelulusan ini juga bergantung kepada situasi dan arahan semasa kerajaan seperti arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan arahan semasa yang lain. Sila hubungi Unit Pengurangan di Bahagian Kawalan Kredit MARA untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Emel: econversion@mara.gov.my
Nombor Telefon: 03-40108800 / 8801 / 8802
Waktu Operasi : Hari Isnin-Jumaat : 8.00 pagi – 5.30 petang
(Waktu Rehat : Isnin -Khamis : 1.00 – 2.00 petang / Jumaat : 12.15-2.45 petang)
Mengapa saya tidak lagi menerima Penyata Tahunan baki Pinjaman Pelajaran MARA?
Bermula tahun 2015, MARA tidak lagi mengedarkan Penyata Tahunan secara pos. Penyata Tahunan boleh dicetak di sistem e-Baki yang terdapat di laman web MARA.
Saya menerima surat makluman senarai hitam (blacklist) daripada MARA. Apakah yang perlu saya lakukan untuk proses pemutihan?
Peminjam perlu menyelesaikan tunggakan untuk proses pemutihan pinjaman. Peminjam perlu memaklumkan Bahagian Kawalan Kredit MARA dengan menyertakan bukti pembayaran untuk pengesahan bayaran telah dibuat.
Saya telah menjelaskan bayaran melalui perbankan internet / kaunter bank tetapi kenapa tidak pernah menerima resit bayaran ?
Resit bayaran tidak akan dikeluarkan sekiranya bayaran dibuat melalui perbankan internet, kaunter bank dan Pejabat Pos. Pengesahan Bayaran / Slip Bayaran adalah bukti pembayaran.
Baru-baru ini saya ada menjelaskan bayaran balik. Bagaimana saya boleh menyemak sama ada MARA telah menerima bayaran tersebut?
Baki dan penyata kewangan boleh disemak secara online melalui sistem e-Baki yang terdapat di laman web MARA ataupun dengan menghubungI pegawai di Bahagian Kawalan Kredit MARA selepas tiga (3) hari (hari bekerja) bayaran dilakukan.
Saya telah menjelaskan bayaran balik tetapi semakan melalui e-Baki mendapati ia masih belum dikemaskini.
Pengemaskinian di e-Baki adalah dalam tempoh 3 hari (hari bekerja) daripada tarikh pembayaran.
Saya telah melangsaikan semua baki pinjaman. Adakah surat penyelesaian pinjaman akan dikeluarkan ?
Surat penyelesaian pinjaman boleh dicetak di sistem e-Baki yang terdapat di laman web MARA.
Jika saya telah bertukar alamat. Bagaimanakah caranya untuk saya memaklumkan kepada MARA ?
Anda boleh memaklumkan kepada Bahagian Kawalan Kredit MARA melalui emel/surat/telefon disusuli dengan salinan kad pengenalan atau bil-bil utiliti yang tercatat alamat terkini.
Saya ada memohon pinjaman dari bank tetapi ditolak dan dimaklumkan masih ada baki pinjaman MARA yang belum dijelaskan. Bolehkah saya menyemak sama ada saya pernah membuat pinjaman atau pernah menjadi penjamin bagi pinjaman MARA?
Ya, semakan boleh dibuat secara online melalui system e-Baki atau pun dengan menghubung pegawai di Bahagian Kawalan Kredit MARA.
Jika saya ingin menghubungi MARA, apakah nombor rasmi yang boleh hubungi?
Anda boleh hubungi talian rasmi seperti berikut:
BAHAGIAN KAWALAN KREDIT MARA: 03-40108800 / 8801 / 8802
Ulasan Terkini