- Anda disini : »
- Laman Utama »
- Korporat »
Sektor Khidmat Pengurusan
PENGENALAN
Bahagian Sumber Manusia (BSM) adalah bahagian penting dalam menentukan saiz dan struktur organisasi MARA yang berorientasikan daya saing dan mengoptimumkan penggunaan sumber manusia. BSM bertanggungjawab menggubal dasar-dasar berkaitan sumber manusia, merancang dan membangun keperluan tenaga manusia bagi melahirkan anggota kerja MARA yang berkualiti dan berintegriti bagi mencapai objektif MARA.
Selain itu, BSM juga akan memastikan kebajikan anggota kerja MARA sentiasa terpelihara.
OBJEKTIF
- Memastikan pengisian jawatan disemua peringkat mencapai sekurang-kurangnya 85% pada setiap masa.
- Memastikan semua kakitangan MARA menghadiri sekurang-kurangnya tujuh (7) hari latihan dalam setahun.
- Melaksanakan program pengambilan staf setahun sekali bagi setiap gred.
- Memastikan laporan Nilaian Prestasi (LNPT) 100% dilaksanakan disemua peringkat melalui HRMIS.
PERANAN
- Pengurusan Modal Insan
- Menyusun dan mengoptimumkan sumber produktiviti tenaga kerja sedia ada bagi menangani cabaran mencapai objektif, visi dan misi.
- Pembangunan Bakat
- Adalah merupakan salah satu penstrukturan semula di mana fokus diberikan kepada peningkatan dan kemajuan ilmu pengetahuan dan kemahiran melalui latihan berdasarkan kepada kompetensi dan bakat pegawai.
- Perhubungan Staf
- Sokongan kepada anggota kerja dari sudut kebajikan dan keperluan kehidupan berkeluarga bagi memastikan hasil kerja dilaksanakan dengan penuh integriti dan berkesan.
- Pengurusan Organisasi dan Operasi
- Melaksanakan urusan operasi sumber manusia dan memastikan pengurusan maklumat anggota kerja MARA dikemaskini.
PENGENALAN
Bahagian Kewangan (BKW) adalah satu bahagian yang unggul dan berintegriti tinggi, efektif dan efisien dalam perkhidmatan pengurusan kewangan dan perakaunan sektor badan berkanun. Visi BKW adalah meningkatkan kualiti perkhidmatan pengurusan kewangan dan perakaunan bagi menepati keperluan pihak yang berkepentingan serta kehendak pelanggan melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi berkesan.
OBJEKTIF
- Mengurus sumber kewangan MARA dan melaksanakan pengurusan kewangan secara cekap, berhemah, telus, akauntabiliti dan efisen bagi mencapai objektif MARA dan Kementerian dengan mematuhi segala peraturan dan prosedur kewangan yang berkuatkuasa.
- Menyediakan perkhidmatan kewangan dan perakaunan yang berkualiti bagi meningkatkan sistem penyampaian MARA.
- Menyediakan laporan penyata kewangan MARA mengikut piawaian perakuanan yang ditetapkan dan memastikan MARA memperolehi Sijil Audit Bersih.
PERANAN
- Bajet & Kewangan Korporat
- Merancang dan mengurus Bajet Operasi MARA
- Mengurus aliran tunai dan pelaburan jangka pendek MARA
- Perakaunan Akruan
- Mengurus dan mengakaunkan hasil serta bayaran mengikut proses kewangan yang sedang berkuatkuasa.
- Menyedia dan menyelaras laporan-laporan kewangan dan Penyata Kewangan secara berkala dan tahunan.
- Memberi khidmat nasihat, panduan dan menyediakan Standard Operating Procedure dalam pengurusan kewangan, percukaian, dan Penyata Kewangan.
- Pengurusan Hasil & Penerimaan Tunai
- Mengurus dan mengakaunkan wang hasil mengikut prosedur kewangan yang berkuatkuasa.
- Operasi
- Mengurus dan menyelaras semua sistem operasi harian pengurusan kewangan melalui pemantauan sistem kawalan dalaman.
- Elaun Pelajar
- Menguruskan pembayaran elaun dan yuran semua pelajar tajaan MARA di dalam dan luar negara.
PENGENALAN
Bahagian Pengurusan Aset & Perolehan (BAP) berperanan memastikan pengurusan perolehan, asset, fasiliti dan kontrak dilaksanakan mengikut prosedur dengan cekap, sistematik, selamat dan berintegriti untuk kelancaran operasi MARA.
OBJEKTIF
- Memastikan pengurusan aset diurus dengan cekap dan sistematik;
- Menguruskan perolehan secara telus dan integriti;
- Menyediakan fasiliti yang bersih, selesa dan selamat;
- Memastikan pentadbiran kontrak dilaksanakan dengan cekap dan sistematik.
PERANAN
- Pengurusan Aset:
- Memastikan urusan pentadbiran aset alih dan stor MARA mematuhi peraturan yang ditetapkan.
- Memastikan proses pemilikan/pelupusan aset tak alih diurus selia mengikut peraturan yang ditetapkan.
- Pengurusan Perolehan:
- Mengurus dan menyediakan dokumen serta melaksanakan penilaian mengikut peraturan yang ditetapkan.
- Melaksanakan Penilaian Harga Tender, Sistem Perolehan Elektronik (SPE) dan pendaftaran Pembekal secara online.
- Pengurusan Fasiliti:
- Memastikan kemudahan fasiliti diselenggara dengan baik dan mengikut jadual.
- Menguruskan pembelian, penyewaan, penyelenggaraan, peningkatan ubahsuai Pejabat MARA Negeri dan MARA Daerah serta rumah rehat MARA.
- Mengendalikan urusan kenderaan gunasama dan kemudahan parkir.
- Pengurusan Rekod dan Registri:
- Memastikan urusan rekod dan arkib yang sempurna dan teratur.
- Memastikan kelancaran urusan registri.
- Memastikan urusan cetakan dokumen mengikut peraturan.
- Pengurusan Kontrak:
- Merancang, menyelia, mengurus serta memantau pengurusan dokumentasi bagi pentadbiran kontrak perolehan bekalan dan perolehan perkhidmatan.
PENGENALAN
Bahagian Teknologi Maklumat (BTM) berperanan sebagai pemacu dan penggerak utama ICT melalui infrastruktur teknologi terkini dalam menyediakan platform analisa maklumat yang berkualiti tinggi bagi memantapkan sistem penyampaian ICT MARA.
OBJEKTIF
- Untuk memberi peluang tenaga kerja dalaman menjadi Pakar Rujuk Profesional (SME) untuk ekosistem ICT.
- Untuk melaksanakan tawaran nilai unik Perjanjian Tahap Perkhidmatan bagi memastikan kepuasan pelanggan.
- Untuk mewujudkan hubungan simbiotik menerusi cipta-sama di kalangan tenaga kerja dan pelanggan.
PERANAN
- Infrastruktur
- Merancang, menyedia, mengendali dan menyelenggara kemudahan infrastruktur ICT.
- Mengurus dan menyelaras operasi Pusat Data.
- Memberikan khidmat nasihat dan sokongan bantuan teknikal kepada pengguna ICT.
- Sistem Aplikasi & Operasi
- Merancang, membangun, melaksana dan menyelenggara sistem aplikasi secara menyeluruh dan bersepadu bagi menyokong perkongsian maklumat.
- Pengurusan Teknologi
- Merancang dan menyediakan perkhidmatan keselamatan siber bagi menjamin kerahsiaan, integriti dan ketersediaan maklumat.
- Merancang dan memantau pelaksanaan projek ICT .
- Pengurusan Perkhidmatan
- Mengurus, menyedia dan memantau urusan kewangan bahagian.
- Melaksanakan program latihan dan pembudayaan ICT secara berterusan di kalangan warga kerja.
- Mengurus dan memantau aset bahagian.
PENGENALAN
Bahagian Binaan dan Selenggaraan ini berperanan dalam merancang, melaksana dan mengawal aktiviti-aktiviti pengurusan pembinaan dan pengurusan selenggaraan, mengikut dasar dan peraturan yang ditetapkan bagi memastikan keberkesanan fungsi bahagian mengurus projek fizikal MARA dalam memenuhi kehendak pengguna.
OBJEKTIF
- Menyediakan perkhidmatan terbaik dalam pembinaan dan penyelenggaraan bangunan MARA.
- Membuat perancangan teratur dalam merekabentuk bangunan MARA sesuai dengan perkembangan teknologi pembinaan terkini.
- Menyiapkan projek binaan mengikut jadual, efisien, ekonomik dan berkualiti tanpa mengganggu program pelaksanaan pihak pengguna.
- Menjadikan budaya selenggaraan satu keutamaan bagi semua bangunan MARA.
- Melahirkan lebih ramai kakitangan teknikal MARA yang profesional disamping menjadi platform perkembangan kerjaya kakitangan teknikal MARA.
- Membantu usaha-usaha menaiktaraf kontraktor dan perunding profesional Bumiputera dalam industri pembinaan di Malaysia agar lebih kompetetif dan berdaya saing di peringkat antarabangsa.
PERANAN
- Pengurusan Projek
- Bertanggungjawab untuk mengawal dan memantau perjalanan dari keseluruhan aspek yang melibatkan pembangunan fizikal bangunan. Bermula daripada Pra-Pembinaan, Pembinaan, Pasca Pembinaan sehinggalah kepada penyelenggaraan bangunan termasuklah pemasangan dan kelengkapan yang terdapat di sesebuah bagunan.
- Membantu bahagian / pusat-pusat di semua negeri dan seluruh pusat-pusat pentadbiran MARA, dalam menyediakan anggaran kos untuk pembinaan dan penyelenggaraan projek fizikal MARA.
- Mengendalikan kerja-kerja selenggaraan seperti kerja baik pulih, naik taraf, peningkatan imej dan urusan perolehan kerja darurat.
- Merupakan bahagian pelaksana yang menyalurkan maklumat / status bagi pelaksanaan kerja-kerja selenggaraan dan pembinaan projek fizikal MARA.
- Menguruskan segala tuntutan bayaran daripada perunding dan kontraktor bagi projek pembinaan dan selenggaraan.
- Khidmat Nasihat Teknikal
- Membantu bahagian / pusat-pusat di semua negeri dan seluruh pusat-pusat pentadbiran MARA, dalam memberi khidmat nasihat teknikal.
PENGENALAN
Bahagian Pengurusan Risiko dan Inspektorat MARA (BPIN) berperanan sebagai bahagian yang menetapkan standard, garis panduan Keselamatan Kesihatan Pekerjaan dan Pengurusan Penilaian Risiko berpandukan Akta, Piawaian dan Dasar yang berkuatkuasa serta etika kerja untuk memastikan persekitaran dan ekosistem pusat pentadbiran MARA kondusif dan selamat.
OBJEKTIF
- Mewujudkan budaya kerja yang sihat dan selamat di semua pusat pentadbiran MARA
- Pematuhan terhadap akta dan peraturan bagi mengelakkan sebarang tindakan undang-undang oleh pihak berkuasa terhadap organisasi.
PERANAN
- Membangun dan melaksanakan proses pengurusan risiko yang berintegerasi dengan pengurusan strategik MARA
- Memantau, menilai profil risiko dan mengenal pasti jurang dalam mengurus risiko tersebut berdasarkan perubahan terhadap objektif organisasi dan persekitaran operasi dalaman dan luaran.
- Mentakrif strategi pengurusan risiko, akauntabiliti dan pelan tindakan yang jelas untuk meningkatkan keupayaan pengurusan risiko serta penambahbaikkan yang berterusan.
- Memastikan pematuhan kepada akta, arahan dan peraturan keselamatan.
- Memastikan keselamatan di MARA dilaksanakan secara teratur, cekap dan berkesan.
- Mewujudkan instrumen SPMa.
- Menguatkuasakan pemantauan dan intervensi.
- Menjalin hubungan strategik bagi tujuan penanda aras.
- Lawatan Penanda Aras.
PENGENALAN
Bahagian Inovasi Dan Teknologi Kreatif (BITK), merupakan bahagian yang bertanggungjawab menerajui penggunaan teknologi kreatif & multimedia yang dapat menambah nilai kepada aktiviti organisasi melalui 4 teras strategik. Teras strategik tersebut adalah memberi perkhidmatan liputan media produksi dan multimedia, menyediakan perkhidmatan reka bentuk kreatif, menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat dan memudahcara penggunaan teknologi digital dalam pengajaran dan pembelajaran.
OBJEKTIF
- Mendaya saing modal insan menghadapi cabaran global
- Memantapkan ekosistem penyampaian perkhidmatan
- Membudayakan penggunaan teknologi digital dalam pendidikan
PERANAN
- Perkhidmatan Produksi Media
Perkhidmatan fotografi, videografi, penghasilan produk multimedia (video, montaj, teaser dan sebagainya) bagi tujuan promosi dan arkib program MARA. - Perkhidmatan Reka Bentuk Grafik
Perkhidmatan reka bentuk grafik bagi meningkatkan kualiti bahan promosi & korporat MARA. - Pembangunan Kandungan Bahan Kreatif
Perkhidmatan penambahbaikan bahan pembelajaran menerusi Pengajaran & Pembelajaran abad ke-21 dengan menerapkan penggunaan teknologi digital dalam membentuk bahan serta teknik pengajaran berkesan. Di samping itu juga disediakan repositori untuk mengurus bahan pembelajaran dan latihan yang dapat dikongsi kepada pengguna. - MARA Knowledge Centre (MKC)
Perkhidmatan pakar rujuk Perpustakaan IPMA, peminjaman bahan rujukan fizikal & perkhidmatan atas talian.
Jabatan Ketua Pengarah
PENGENALAN
Bahagian Perancangan Strategik (BPS) bertanggungjawab menerajui usaha merangka dan menggubal dasar serta hala tuju MARA selari dengan aspirasi Kerajaan. Peranan ini meliputi urusan penyelarasan dasar, pengurusan dan penyelarasan bajet pembangunan, penyediaan perancangan jangka panjang dan jangka pendek, pemantauan pelaksanaan projek dan program MARA serta melaksanakan aktiviti kajian sosio ekonomi dan pembangunan.
OBJEKTIF
- Melaksana dan merancang dasar pelan strategik MARA selari dengan misi nasional..
- Mengurus secara berkesan ke atas Bajet Pembangunan MARA bagi Rancangan Pembangunan Malaysia Lima Tahun (RMK).
- Merancang dan memantau pelaksanaan projek dan program pembangunan MARA.
PERANAN
- DASAR
- Merancang, menganalisis dan menyelaras dasar maklumat, peraturan dan amalan Kerajaan bagi pelaksanaan di peringkat MARA.
- Merancang , menyelaras dan memantau pelaksanaan keberkesanan program/projek MARA.
- PEMANTAUAN
- Memantau pelaksanaan projek/program mengikut pekeliling Kerajaan yang sedang berkuatkuasa.
- Menyediakan Laporan Prestasi Perbelanjaan (RMK)
- KAJIAN DAN PEMBANGUNAN
- Menyedia, menyelaras dan memantau KPI MARA, Kementerian dan lain-lain pihak yang berkaitan.
- Menyedia dan menganalisis maklumat korporat MARA merangkumi penyediaan data Korporat, pengemaskinian maklumat WAR Room, Portal BPS dan sistem-sistem online data MARA dan Aplikasi DMawar
- PERANCANGAN
- Merangka Rancangan Pembangunan MARA untuk Rancangan Lima Tahun (RMK).
- Merancang, menyelaras dan menguruskan keperluan bajet pembangunan MARA mengikut Rolling Plan (RP)
- PENDTADBIRAN KORPORAT
-
- Merancang, menyelaras dan memantau bajet mengurus bahagian.
- Menguruskan urusan pentadbiran dan keselamatan pejabat.
PENGENALAN
Bahagian Komunikasi Korporat (BKOM) berperanan dalam penjenamaan korporat MARA, penyampaian maklumat, pengurusan media dan krisis serta menyelaras program tanggungjawab sosial. Selaras dengan perkembangan teknologi terkini, fokus diberikan terhadap penggunaan platform media sosial untuk memastikan maklumat dapat disampaikan secara tepat dan berkesan.
OBJEKTIF
- Memelihara dan mempertingkatkan imej cemerlang korporat.
- Meningkatkan kefahaman awam tentang fungsi MARA dalam pembangunan sosio-ekonomi rakyat.
- Memberi perkhidmatan terbaik dalam memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan melalui interaksi dan komunikasi yang cekap.
PERANAN
- Penjenamaan dan Media
- Penjenamaan: Mengurus jenama korporat MARA supaya menjadi organisasi yang terus diyakini menyumbang kepada pembangunan negara dan rakyat.
- Perhubungan Awam: Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksanakan program perhubungan media dan publisiti MARA supaya mendapat liputan dan hebahan meluas melalui media cetak dan elektronik.
- Penerbitan: Merancang, mengurus dan melaksana serta memberi khidmat pakar dalam urusan penerbitan dan penulisan bagi memperkenalkan MARA kepada kumpulan sasar.
- Pengurusan Majlis
- Menyediakan perkhidmatan dalam pengurusan majlis rasmi MARA.
- Memastikan penganjuran majlis rasmi MARA menepati objektif serta mempertingkatkan imej korporat MARA.
- Komuniti dan Kerjaya
- Melaksanakan aktiviti outreach dan promosi bagi meningkatkan kesedaran pelajar tentang peluang pendidikan terutamanya di institusi di bawah kelolaan MARA.
- Meningkatkan kesedaran pelajar terutamanya dari kalangan B40 tentang peluang kerjaya dan meningkatkan pemantapan diri pelajar sebagai persediaan menghadapi pasaran kerja.
- Menjalin dan memelihara rangkaian perhubungan dengan institusi/ badan kerajaan/ NGO bagi menyediakan prasarana bagi membantu pelajar dari segi maklumat dan penempatan kerja.
- Pengurusan Pelanggan dan Aduan
- Aduan: Menguruskan aduan, pertanyaan dan cadangan daripada pelanggan melalui SISPAA, emel, panggilan telefon dan bertemu sendiri.
- Call Centre: Merupakan pusat panggilan setempat (single point of contact) bertujuan memudahkan sistem penyampaian di antara orang awam dan MARA dengan memberi maklumat yang cepat dan tepat selain menghubungkan pelanggan MARA dengan pegawai yang tepat.
- Kaunter dan Khidmat Pelanggan: Barisan hadapan MARA bagi memudahcara komunikasi orang awam dan pihak MARA dengan memberi maklumbalas bagi setiap pertanyaan, aduan, cadangan pelanggan secara bersemuka.
PENGENALAN
MARA sentiasa memastikan tadbir urus korporat dan pengurusan kewangan berada dalam keadaan cemerlang di samping mengamalkan hasil kerja yang efektif dan efisien. Pelaksanaan program dan aktiviti MARA adalah berdasarkan peraturan dan prosedur yang ditetapkan agar objektif dan matlamat program sampai kepada kumpulan sasar. Setiap dasar dan peraturan yang dikuatkuasakan akan memastikan akauntabiliti pegawai MARA sentiasa terpelihara. Bahagian Audit Dalam (AUD) bertanggungjawab melaksanakan pengauditan, memberi khidmat nasihat dan cadangan penambahbaikan bagi memantapkan tadbir urus korporat serta keberkesanan kawalan dalaman bagi pusat pentadbiran termasuk subsidiari MARA.
OBJEKTIF
- Memastikan setiap program dan aktiviti MARA dilaksanakan mengikut matlamat, dasar dan peraturan yang ditetapkan dan diuruskan secara berhemat, cekap dan berkesan.
- Menyediakan laporan yang berkualiti dan seimbang kepada Jawatankuasa Audit MARA (JAM) dan Pengurusan.
- Memberi khidmat nasihat dan cadangan penambahbaikan kepada Pengurusan MARA untuk memantapkan kawalan dalaman bagi meningkatkan tahap akauntabiliti organisasi MARA.
- Meningkatkan kesedaran dan kefahaman organisasi ke atas sistem, peraturan dan prosedur yang berkuatkuasa.
PERANAN
AUD mempunyai tiga (3) fungsi utama untuk mencapai objektif yang ditetapkan iaitu :
- Pematuhan
- Melaksanakan audit pematuhan ke atas semua pusat pentadbiran MARA mengikut ketetapan, peraturan dan Manual Prosedur Kerja (MPK).
- Melaksanakan audit susulan untuk memastikan tindakan ke atas teguran audit telah dibuat.
- Siasatan & Forensik
- Melaksanakan Audit Siasatan berdasarkan arahan Jawatankuasa Audit MARA atau Pengurusan MARA.
- Melaksanakan Audit Forensik terhadap penemuan ketidakpatuhan dalam tadbir urus.
- Prestasi
- Melaksanakan Audit Prestasi terhadap program pembangunan berimpak tinggi
- Menganalisa keberkesanan pelaksanaan Audit Prestasi untuk penambahbaikan program
LAIN-LAIN
Bidang Kuasa :
Bidang kuasa AUD adalah untuk menyiasat / menyemak apa jua aktiviti di bawah operasi MARA, syarikat MARA serta sekutunya dan mendapatkan apa jua maklumat yang diperlukan dari pegawai MARA, syarikat MARA dan sekutunya sama ada melalui semakan atas dokumen, temu bual atau apa cara yang sesuai bagi tujuan pengauditan. Sumber kuasa audit antaranya adalah seperti berikut :
- Akta Audit 1957
- Mesyuarat Majlis MARA Bil 275 (5/2001)
- Surat Pekeliling Am Bil 3 Tahun 1998 (Jabatan Perdana Menteri)
- Pekeliling Perbendaharaan Bil 9 Tahun 2004
PENGENALAN
Bahagian Perundangan berperanan memberi khidmat nasihat perundangan, mengambil tindakan penguatkuasaan undang-undang serta menyedia dan menguruskan segala dokumentasi dan suratcara perundangan bagi kegunaan MARA.
OBJEKTIF
Menjadikan Bahagian Perundangan sebagai pusat rujukan perundangan menerusi khidmat nasihat perundangan korporat dan tindakan penguatkuasaan undang-undang bagi memenuhi dan menjaga kepentingan MARA.
PERANAN
Perundangan Korporat
- Gubalan
Melaksanakan kerja-kerja gubalan dan penambahbaikan perjanjian serta dokumentasi perundangan. - Semakan
Melaksanakan kerja-kerja penyemakan perjanjian serta dokumentasi perundangan. - Nasihat Perundangan
Memberi khidmat nasihat perundangan bagi perkara-perkara yang dirujuk selaras dengan undang-undang yang berkuatkuasa. - Kajian Perundangan
Membuat kajian dan penyelidikan mengenai dasar, polisi dan peraturan MARA bagi memastikan pelaksanaan program, projek dan aktiviti MARA mematuhi undang-undang yang baru dikuatkuasakan.
Litigasi
- Penguatkuasaan
Mengambil tindakan undang-undang ke atas peminjam dan penjamin yang gagal menjelaskan bayaran balik pinjaman dan pihak yang mengingkari kontrak. - Litigasi Korporat
Mengendalikan kes tuntutan terhadap MARA serta membela MARA di Mahkamah/Timbangtara.
Kesedaran Undang-Undang
- Mengendalikan kursus serta menyampaikan ceramah/ taklimat/ libat urus berkaitan undang-undang kepada warga kerja MARA.
PENGENALAN
Unit Urus Setia Majlis MARA (UUM) telah ditubuhkan pada tahun 1966 mengikut syarat yang terkandung di dalam Akta Majlis Amanah Rakyat (MARA) 1966 yang bertujuan untuk memberi khidmat kesetiausahaan kepada Mesyuarat Majlis MARA dan Mesyuarat Jawatankuasa Di Bawah Majlis MARA
OBJEKTIF
Memastikan Mesyuarat Majlis MARA dan Mesyuarat Jawatankuasa Di Bawah Majlis MARA dilaksanakan mengikut Akta MARA dan kehendak stakeholder bagi membantu keberkesanan, pelaksanaan aktiviti serta pentadbiran MARA.
PERANAN
- Mengurus setia dan menyediakan perkhidmatan kesetiausahaan bagi Mesyuarat Majlis MARA, Mesyuarat Jawatankuasa Di Bawah Majlis MARA mengikut Akta MARA dan peraturan yang ditetapkan.
- Bertindak sebagai saksi bagi pihak MARA ke atas semua dokumen Memorandum Persefahaman (MoU) serta Memorandum Perjanjian (MoA) antara MARA dan pihak ketiga.
- Menyimpan meteri Majlis MARA dan memastikan semua surat cara, dokumen dan lain-lain instrumen dimeteri serta disimpan sebagaimana yang diluluskan oleh Majlis MARA.
- Menyelaras dan menguruskan keperluan Pengerusi serta Ahli Majlis MARA dalam melaksanakan tugas dan peranan Majlis.
PENGENALAN
Sistem penyampaian yang cekap, berkesan, bersistematik dan berkualiti adalah kunci kejayaan pelaksanaan aktiviti teras MARA bagi mencipta dan menambah nilai kepada semua pemegang taruh. Unit Penyelaras komited untuk memastikan kecekapan dalam mengendalikan pentadbiran dan pengurusan organisasi dengan memastikan kecekapan ‘information flow’ dalam kalangan Pengurusan Tertinggi MARA, peringkat strategis, specialist dan semua pusat pentadbiran MARA.
OBJEKTIF
- Menyelaras Perwakilan Kuasa dan arahan daripada Ketua Pengarah kepada Pengarah Bahagian/ Unit/ Pusat Pentadbiran MARA dan Jawatankuasa MARA.
- Menyelaras mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah dan Timbalan Ketua Pengarah dan menyelaras maklum balas keputusan mesyuarat di peringkat Kementerian/ Agensi dengan Bahagian/ Unit dan Pusat Pentadbiran MARA.
- Menyelaras dan memastikan aktiviti dan jadual Ketua Pengarah dan Timbalan Ketua Pengarah dilaksanakan dengan teratur dan sistematik.
PERANAN
Memastikan penyelarasan Perwakilan Kuasa, penyaluran arahan dan penyelarasan mesyuarat jawatankuasa dipengerusikan oleh Pengurusan Tertinggi MARA dapat dilaksanakan dan disalurkan dengan cekap dan sistematik.
PENGENALAN
Unit Penyelidikan & Inovasi MARA (UNI) ditubuhkan untuk menerajui bidang penyelidikan dan inovasi MARA. Justeru, UNI telah melaksanakan beberapa program pembudayaan inovasi dan pembangunan profesionalisme kepada warga MARA termasuk anak syarikat MARA.
OBJEKTIF
- Merealisasikan visi dan misi MARA melalui pendekatan lebih kreatif dan inovatif khususnya dari segi strategi, struktur dan pembudayaan penyelidikan dan inovasi dalam kalangan warga MARA dan anak-anak syarikat MARA.
- Menerajui dan mempromosi inisiatif transformasi berteraskan kreativiti menerusi penggalakkan penjanaan idea kegiatan penyelidikan dan inovasi sebagai satu platform utama dalam penyelesaian masalah di tempat kerja atau organisasi.
- Menghasilkan projek penyelidikan dan inovasi yang dapat memenuhi kehendak pemegang taruh dan meningkatkan imej MARA.
PERANAN
- Membudayakan amalan penyelidikan dan inovasi dan Kumpulan Kreatif dan Inovatif (KIK) Horizon Baru dalam kalangan warga MARA dan anak syarikat MARA secara bersistematik berdasarkan prinsip dan metadologi National Blue Ocean Strategy (NBOS);
- Menyelaras dan memantau pelaksanaan inisiatif penyelidikan dan inovasi dalam kalangan warga MARA dan kolaborasi yang merentas MARA;
- Membudayakan pra-pengkomersialan dan memberi perlindungan harta intelek kepada projek inovasi MARA.
PENGENALAN
Penubuhan Unit Integriti merupakan usaha kawalan dalaman untuk menguruskan integriti di MARA. Unit ini bertanggungjawab untuk melaksanakan enam (6) fungsi teras seperti berikut:
- Tadbir Urus
- Pengukuhan Integriti
- Pengesanan dan Pengesahan
- Pengurusan Aduan
- Pematuhan
- Tatatertib
OBJEKTIF
- Memastikan warga MARA mengamalkan budaya kerja unggul dengan ciri-ciri moral dan etika yang kukuh.
- Membendung salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi dalam kalangan warga MARA.
PERANAN
- Memastikan tadbir urus yang terbaik dilaksanakan.
- Memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti dalam organisasi.
- Mengesan dan mengesahkan aduan salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi disamping memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil.
- Melaporkan salah laku jenayah kepada agensi penguatkuasaan yang bertanggungjawab.
- Menerima dan mengambil tindakan ke atas semua aduan dan maklumat mengenai salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi.
- Memastikan pematuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang berkuat kuasa.
PENGENALAN
Bagi melaksanakan fungsi-fungsi MARA pada peringkat Ibu Pejabat, ia disokong oleh 14 Pejabat MARA Negeri termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Labuan serta pejabat-pejabat MARA Daerah. Ini secara langsung, dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian MARA keseluruhannya.
MARA juga beroperasi di luar negara iaitu di UK (London), USA (Washington), Indonesia (Jakarta), German (Frankfurt), Australia (Sydney), Ireland (Dublin) dan Mesir (Iskandariah) untuk membantu dan memantau komuniti MARA seperti pelajar-pelajar tajaan MARA di luar negara.
Paparan terbaik: Semua jenis pelayar yang terkini dengan paparan 1280 x 1024. Hakcipta Terpelihara 2019 © Majlis Amanah Rakyat (MARA)
Tarikh Kemaskini: 27 Mac 2024 pada 16:06:52
Ulasan Terkini